STARTGALERIAKONTAKT

Filtry oleju, paliwa i powietrza: 

 

 Filtry oleju Układy olejowe silników spalinowych są układami zamkniętymi, w których olej jest substancją smarującą oraz chłodzącą ruchome elementy. Ponadto wypłukuje i transportuje jako zawiesiny wszelkie zanieczyszczenia przedostające się z komory spalania oraz tworzące się w procesie zużycia ściernego współpracujących części silnika. Zanieczyszczenia te skutecznie zatrzymywane są w filtrach, będących ważnym elementem układu olejowego w każdym silniku spalinowym. Należy jednak podkreślić, że filtry te nie potrafią powstrzymać degradacji oleju, będącej nieodwracalnym procesem chemicznym, dlatego niezależnie od tego jakie filtry oleju zamontujemy w swoim samochodzie, powinniśmy wymieniać olej zgodnie z zaleceniami producenta samochodu (a wraz z nim filtry).
Filtry oleju mają różne konstrukcje i zależnie od typu silnika mogą znacznie różnić się zarówno pod względem budowy jak i zasady działania.

                    

  Filtry powietrza –  Zadaniem filtrów powietrza jest zatrzymywanie cząstek stałych, takich jak pyły mineralne, sadza i szczątki organiczne, unoszących się w powietrzu zasysanym przez silnik. Postęp w dziedzinie konstrukcji filtrów i używanych materiałów filtracyjnych sprawia, że współcześnie produkowane filtry powietrza osiągają skuteczność filtrowania zanieczyszczeń na poziomie 99,9% dla cząstek o rozmiarach zaledwie kilku mikrometrów. Zważywszy na fakt, że silniki spalinowe zużywają w procesie spalania ogromne ilości powietrza (przeciętnie ok. 10m³ powietrza na 1 litr paliwa) filtry przy tak dużej skuteczności filtrowania muszą charakteryzować się równocześnie małymi oporami przepływu oraz dużą chłonnością zanieczyszczeń. Dzięki takim cechom możliwe jest wydłużanie okresów między wymianą filtrów. Filtry powietrza stosowane współcześnie w motoryzacji mają zróżnicowaną konstrukcję i wykonane są z różnych, optymalnie dobranych materiałów. Cechą wspólną dla wszystkich jest to, że zawsze składają się one z rozbieralnej obudowy i wymiennego wkładu filtracyjnego.

                              

Filtry paliwa –  Do filtrowania paliwa wykorzystuje się różne materiały filtracyjne, zależnie od wymaganej skuteczności i chłonności zanieczyszczeń. W starszych typach silników do wstępnego filtrowania stosuje się specjalne włókniny poliestrowe, natomiast filtrowanie dokładne odbywa się z użyciem bibuł na bazie włókien celulozowych impregnowanych żywicami fenolowymi lub epoksydowymi z dodatkiem włókien syntetycznych. Wysokie wymagania dotyczące zarówno skuteczności jak i chłonności zanieczyszczeń sprawiają, że dla nowoczesnych silników komponuje się syntetyczne lub półsyntetyczne materiały wielowarstwowe, zatrzymujące selektywnie zanieczyszczenia. Materiały filtracyjne przeznaczone do oczyszczania oleju napędowego muszą dodatkowo cechować się zdolnością do skutecznego separowania zemulgowanej w paliwie wody.

 

 

            

 Filtry przeciwpylkowe – Filtry przeciwpyłkowe nazywane także filtrami kabinowymi oczyszczają powietrze, które zasysane bezpośrednio znad drogi, wtłaczane jest przez układ wentylacji lub klimatyzację do kabiny pasażerskiej samochodów. Większość produkowanych obecnie aut posiada w standardowym wyposażeniu takie filtry, gdyż nie traktuje się ich już jako synonim luksusu, lecz przede wszystkim wymóg bezpieczeństwa. Szybko pojawiające się uczucie zmęczenia, katar sienny, łzawienie lub trudności w oddychaniu mają zdecydowanie negatywny wpływ na refleks kierowców i mogą stanowić realne zagrożenie bezpieczeństwa na drodze. Symptomy takie często wywoływane są przez zanieczyszczenia dostające się wraz z powietrzem zasysanym do kabiny samochodu. Stężenie poszczególnych rodzajów zanieczyszczeń w powietrzu zależy od wielu czynników takich jak pora roku, warunki pogodowe, uciążliwość lokalnego przemysłu oraz natężenie ruchu drogowego. W kabinach samochodów nie wyposażonych w filtr przeciwpyłkowy zapylenie powietrza może osiągnąć nawet sześciokrotnie wyższe stężenie niż na zewnątrz pojazdu, gdyż przy włączonym nawiewie powietrza kabina działa jak osadnik.

 

 

 

Żródło: WIX-FILTRON